Home Nieuws Het MKB doet te weinig met kansen op het gebied van digitalisering en online marketing

Het MKB doet te weinig met kansen op het gebied van digitalisering en online marketing

Het MKB ziet nog geen heil in de kansen die digitalisering en online marketing met zich mee kunnen brengen. Maar liefst 45% geeft aan dat het geen meerwaarde ziet in het verder uitbreiden van deze digitale middelen. Dit terwijl 76% van de Nederlandse consumenten vooral online producten en diensten afneemt. Verder geeft deze helft van het MKB ook nog eens aan dat zij maar maximaal 5% van hun omzet uit online inspanningen halen. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek uitgevoerd in opdracht van DTG en MKB-Nederland.

Deze dalende populariteit is ook merkbaar in de manier van inzetten. De grootste groep ondernemers plant de online marketingactiviteiten niet en slechts een kleine groep reserveert een apart budget voor deze activiteiten. Wel moet gezegd worden dat het MKB in vergelijking met voorgaande jaren een inhaalslag heeft gemaakt. Zo’n 70% van het MKB heeft profielen op een of meerdere sociale media en heeft haar web-omgeving geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Toch laten de cijfers zien dat er nog steeds genoeg te winnen valt, vooral omdat de consument meer en meer online geori├źnteerd is. Ondernemers zien vooral het gebrek aan kennis als de grootste hindernis om meer in te spelen op de online trend. Het zal de komende jaren dan ook een uitdaging worden om deze kennis bij te spijkeren en meer te halen uit online (marketing) activiteiten.